نجوم و اخترزیست شناسی شیراز

ویژه ی اطلاع رسانی ها و گزارش ها

نجوم و اخترزیست شناسی شیراز

ویژه ی اطلاع رسانی ها و گزارش ها


خوشبختانه روزهای تیره کاوش ذهن انسان بدون در نظر گرفتن فرایندهایی که آن را طراحی کرده به سر آمده است. مطالعه حیات با درک این که "هیچ چیز در زیست شناسی معنا ندارد مگر در سایه فرگشت" دگرگون شده است. مطالعه حیات انسان (افکار، احساسات، رفتارها و دستاوردها) با فهم آشکار این ایده همراه شده است که تکامل در گردن نمانده و اثر انگشت انتخاب طبیعی بر بدن و مغز ما یافت می شود.

- بری کوهل-


*@*@*@*@*@*@*

تمام دانش ما با حواس پنجگانه آغاز می شود، با درک و فهم به پیش می رود، و در آخر با عقل و منطق به نتیجه و سرانجام می رسد.
چیزی بالاتر از عقل و منطق نیست.

- امانوئل کانت -


*@*@*@*@*@*@*
www.iranastrobiology.blog.ir

آخرین نظرات

اهمیت اخترزیست شناسی

چهارشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۳۱ ب.ظ

عده ای از دوستان مدام می پرسند: این مطالب به چه درد میخوره؟! اخترزیست شناسی چه اهمیتی داره؟!

بنابراین تصمیم گرفته شد از چند تن از فعالان اخترزیست شناسی ایران و افراد صاحب سبک، این سوال پرسیده شود و پاسخ ها در کانال قرار گیرد.

با ما همراه باشید...


#اهمیت ۱
✳️ سوال: دیدگاه شما، درباره ی اهمیت اخترزیست شناسی چیست؟! 

 رضا ماه منظر:
چند هزار سال قبل، زمانی که دانشمندان یونانی در رابطه با کوچکترین جز ماده (اتم) صحبت می کردند و احتمالات خود را از چگونگی ساختار آن بیان می نمودند، هرگز تصویری از آینده ی علوم وابسته به این پرسش ساده در ذهنشان متصور نمی شدند. علومی همچون شیمی، فیزیک ذرات و از همه تاثیر گذارتر نانوتکنولوژی. آنها صرفا به ذات انسانی ناشی از حس کنجکاوی درونشان احترام گذاشتند و سنگ بناهای اولیه ای از تغییرات شگرف را در هزاران سال بعد پایه گذاری کردند... .
امروزه نیز شاید پاسخ این سوال که (احتمال وجود حیات در دیگر نقاط کیهان چقدر است و چرا اهمیت دارد؟) برای بسیاری سوال مهمی بنظر نمی رسد. اما اگر کمی فراتر از مشغله های روزمره خود به این حقیقت اندیشه کنیم، درمیابیم که کشف حیات در نقاط دیگر کیهان در درجه اول به شناخت بهتر ما از زندگی در زمین کمک خواهد نمود و در مرحله دوم با کشف گونه های جدیدی از خصوصیات میکروسکوپی و ماکروسکوپی حیات ، می توانیم زندگی بسیار  راحت تر و یا جذاب تری را برای انسانهایی که قرار است ساکنین نقاط دوردست فضا همچون مریخ، اقمار مشتری و حتی سیارات فراخورشیدی  باشند را تدارک دید...
شاید این مثال به درک بهتر این مفهوم کمک کند:
⚪️  باکتری های گرما دوست چگونه در دمای 70 درجه تولید مثل می کنند؟ در ظاهر پاسخ این پرسش هیچ ارزشی ندارد. انا امروزه به کمک آنزیم های استخراج شده از این موجود زنده، عملا تست سلامت ژنتیک ( تحت آزمایش PCR) در سراسر دنیا، برای تمامی مردم جهان امکان پذیر شده... !


#اهمیت 2
✳️ سوال: دیدگاه شما، درباره ی اهمیت اخترزیست شناسی چیست؟! 

علی اکبر گل پیچ:
خارج از این واقعیت که اخترزیست شناسی از نظر دستاورد های علمی چه اهمیتی دارد (مثلا کمک به شناخت بیشتر مبحث تشکیل حیات در زمین و منشا حیات، ایجاد ایده های نو در مهندسی ژنتیک_ جهت بهبود زندگی در زمین و خارج از زمین_ و از این قبیل موارد)؛ ما طی سالها تلاش، طبیعت را به علوم مختلف تجزیه کرده ایم. اما علوم بین رشته ای، به خصوص اخترزیست شناسی که من برای آن مفهوم «خیلی بین رشته ای» را به کار می برم، اجزای مختلف طبیعت را به هم پیوند می دهند (و همچنین جوامع علمی را). از نظر من، گسترش اخترزیست شناسی (به عنوان یک علم خیلی بین رشته ای)، یک انقلاب در جامعه علمی و تفکر علمی است.

اهمیت اخترزیست شناسی

#اهمیت 3
✳️ سوال: دیدگاه شما، درباره ی اهمیت اخترزیست شناسی چیست؟!

صالحه عبادی راد:
اخترزیست شناسی علمی بسیار میان رشته ای است که جزو جدیدترین و جذاب ترین زمینه های تحصیلی و پژوهشی می باشد. لازمه ی پرداختن به آن مطالعه و درک عمیق مفاهیم علوم پایه و همکاری مشترک متخصصین و پژوهشگران رشته های مختلف است. از این رو داشتن روحیه ی همکاری گروهی و تلاش برای آشنایی با مفاهیم مرتبط در سایر رشته ها می تواند در پیشرفت پژوهش های اخترزیست شناسی موثر باشد.


#اهمیت 4
✳️ سوال: دیدگاه شما، درباره ی اهمیت اخترزیست شناسی چیست؟!

یسرا مهرجو:
چیزی که بیش از همه برای خودم و شاید افراد زیادی که در این زمینه مطالعه می‌کنند حائز اهمیت است، پیدا کردن پاسخ سوال‌های مطرح شده در این رشته است که سال‌هاست انسان را به فکر واداشته است. اما جدای از این مسئله مواردی مثل پیدا کردن و یا ساخت مکانی امن برای زندگی انسان در کیهان از جمله موارد کاربردی اخترزیست شناسی در زندگی انسان است.

منبع: کانال تلگرامی @Astrobiology_uni

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی