نجوم و اخترزیست شناسی شیراز

ویژه ی اطلاع رسانی ها و گزارش ها

نجوم و اخترزیست شناسی شیراز

ویژه ی اطلاع رسانی ها و گزارش ها


خوشبختانه روزهای تیره کاوش ذهن انسان بدون در نظر گرفتن فرایندهایی که آن را طراحی کرده به سر آمده است. مطالعه حیات با درک این که "هیچ چیز در زیست شناسی معنا ندارد مگر در سایه فرگشت" دگرگون شده است. مطالعه حیات انسان (افکار، احساسات، رفتارها و دستاوردها) با فهم آشکار این ایده همراه شده است که تکامل در گردن نمانده و اثر انگشت انتخاب طبیعی بر بدن و مغز ما یافت می شود.

- بری کوهل-


*@*@*@*@*@*@*

تمام دانش ما با حواس پنجگانه آغاز می شود، با درک و فهم به پیش می رود، و در آخر با عقل و منطق به نتیجه و سرانجام می رسد.
چیزی بالاتر از عقل و منطق نیست.

- امانوئل کانت -


*@*@*@*@*@*@*
www.iranastrobiology.blog.ir

آخرین نظرات

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

عده ای از دوستان مدام می پرسند: این مطالب به چه درد میخوره؟! اخترزیست شناسی چه اهمیتی داره؟!

بنابراین تصمیم گرفته شد از چند تن از فعالان اخترزیست شناسی ایران و افراد صاحب سبک، این سوال پرسیده شود و پاسخ ها در کانال قرار گیرد.

با ما همراه باشید...


#اهمیت ۱
✳️ سوال: دیدگاه شما، درباره ی اهمیت اخترزیست شناسی چیست؟! 

 رضا ماه منظر:
چند هزار سال قبل، زمانی که دانشمندان یونانی در رابطه با کوچکترین جز ماده (اتم) صحبت می کردند و احتمالات خود را از چگونگی ساختار آن بیان می نمودند، هرگز تصویری از آینده ی علوم وابسته به این پرسش ساده در ذهنشان متصور نمی شدند. علومی همچون شیمی، فیزیک ذرات و از همه تاثیر گذارتر نانوتکنولوژی. آنها صرفا به ذات انسانی ناشی از حس کنجکاوی درونشان احترام گذاشتند و سنگ بناهای اولیه ای از تغییرات شگرف را در هزاران سال بعد پایه گذاری کردند... .
امروزه نیز شاید پاسخ این سوال که (احتمال وجود حیات در دیگر نقاط کیهان چقدر است و چرا اهمیت دارد؟) برای بسیاری سوال مهمی بنظر نمی رسد. اما اگر کمی فراتر از مشغله های روزمره خود به این حقیقت اندیشه کنیم، درمیابیم که کشف حیات در نقاط دیگر کیهان در درجه اول به شناخت بهتر ما از زندگی در زمین کمک خواهد نمود و در مرحله دوم با کشف گونه های جدیدی از خصوصیات میکروسکوپی و ماکروسکوپی حیات ، می توانیم زندگی بسیار  راحت تر و یا جذاب تری را برای انسانهایی که قرار است ساکنین نقاط دوردست فضا همچون مریخ، اقمار مشتری و حتی سیارات فراخورشیدی  باشند را تدارک دید...
شاید این مثال به درک بهتر این مفهوم کمک کند:
⚪️  باکتری های گرما دوست چگونه در دمای 70 درجه تولید مثل می کنند؟ در ظاهر پاسخ این پرسش هیچ ارزشی ندارد. انا امروزه به کمک آنزیم های استخراج شده از این موجود زنده، عملا تست سلامت ژنتیک ( تحت آزمایش PCR) در سراسر دنیا، برای تمامی مردم جهان امکان پذیر شده... !


#اهمیت 2
✳️ سوال: دیدگاه شما، درباره ی اهمیت اخترزیست شناسی چیست؟! 

علی اکبر گل پیچ:
خارج از این واقعیت که اخترزیست شناسی از نظر دستاورد های علمی چه اهمیتی دارد (مثلا کمک به شناخت بیشتر مبحث تشکیل حیات در زمین و منشا حیات، ایجاد ایده های نو در مهندسی ژنتیک_ جهت بهبود زندگی در زمین و خارج از زمین_ و از این قبیل موارد)؛ ما طی سالها تلاش، طبیعت را به علوم مختلف تجزیه کرده ایم. اما علوم بین رشته ای، به خصوص اخترزیست شناسی که من برای آن مفهوم «خیلی بین رشته ای» را به کار می برم، اجزای مختلف طبیعت را به هم پیوند می دهند (و همچنین جوامع علمی را). از نظر من، گسترش اخترزیست شناسی (به عنوان یک علم خیلی بین رشته ای)، یک انقلاب در جامعه علمی و تفکر علمی است.

اهمیت اخترزیست شناسی

#اهمیت 3
✳️ سوال: دیدگاه شما، درباره ی اهمیت اخترزیست شناسی چیست؟!

صالحه عبادی راد:
اخترزیست شناسی علمی بسیار میان رشته ای است که جزو جدیدترین و جذاب ترین زمینه های تحصیلی و پژوهشی می باشد. لازمه ی پرداختن به آن مطالعه و درک عمیق مفاهیم علوم پایه و همکاری مشترک متخصصین و پژوهشگران رشته های مختلف است. از این رو داشتن روحیه ی همکاری گروهی و تلاش برای آشنایی با مفاهیم مرتبط در سایر رشته ها می تواند در پیشرفت پژوهش های اخترزیست شناسی موثر باشد.


#اهمیت 4
✳️ سوال: دیدگاه شما، درباره ی اهمیت اخترزیست شناسی چیست؟!

یسرا مهرجو:
چیزی که بیش از همه برای خودم و شاید افراد زیادی که در این زمینه مطالعه می‌کنند حائز اهمیت است، پیدا کردن پاسخ سوال‌های مطرح شده در این رشته است که سال‌هاست انسان را به فکر واداشته است. اما جدای از این مسئله مواردی مثل پیدا کردن و یا ساخت مکانی امن برای زندگی انسان در کیهان از جمله موارد کاربردی اخترزیست شناسی در زندگی انسان است.

منبع: کانال تلگرامی @Astrobiology_uni

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۷:۳۱
فرهنگ آرمانی

astrobiology.com:


Meteorites and the RNA World: A Thermodynamic Model of Nucleobase Synthesis within Planetesimals


اخترزیست شناسی

The possible meteorite parent body origin of Earth's pregenetic nucleobases is substantiated by the guanine (G), adenine (A) and uracil (U) measured in various meteorites.

Cytosine (C) and thymine (T) however are absent in meteorites, making the emergence of a RNA and later RNA/DNA/protein world problematic.

We investigate the meteorite parent body (planetesimal) origin of all nucleobases by computationally modeling 18 reactions that potentially contribute to nucleobase formation in such environments. Out of this list, we identify the two most important reactions for each nucleobase and find that these involve small molecules such as HCN, CO, NH3, and water that ultimately arise from the protoplanetary disks in which planetesimals are built. The primary result of this study is that cytosine is unlikely to persist within meteorite parent bodies due to aqueous deamination. Thymine has a thermodynamically favourable reaction pathway from uracil, formaldehyde and formic acid, but likely did not persist within planetesimals containing H2O2 due to an oxidation reaction with this molecule.

Finally, while FT synthesis is found to be the dominant source of nucleobases within our model planetesimal, NC synthesis may still be significant under certain chemical conditions (e.g. within CR2 parent bodies). We discuss several major consequences of our results for the origin of the RNA world.

Ben K. D. Pearce, Ralph E. Pudritz
(Submitted on 22 Nov 2016)

Comments: published in Astrobiology, 21 pages, 10 figures (all coloured)
Subjects: Earth and Planetary Astrophysics (astro-ph.EP)
Journal reference: 2016, Astrobiology, Vol. 16, Issue 11, pp. 853-872
DOI: 10.1089/ast.2015.1451
Cite as: arXiv:1611.07516 [astro-ph.EP] (or arXiv:1611.07516v1 [astro-ph.EP] for this version)
Submission history
From: Ben K. D. Pearce 
[v1] Tue, 22 Nov 2016 20:59:58 GMT (313kb,D)

Please follow Astrobiology on Twitter.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۷:۲۰
فرهنگ آرمانی

1395/8/25

📢آغاز دوره جدید کلاس های اخترزیست شناسی(۱۴الی۱۸ سال).
✅ ثبت نام ترم ۱ جدید آغاز شد.
✳️ با توجه به پایان ترم اول کلاس اخترزیست شناسی، ثبت نام ترم دوم آغاز می شود. دوستانی که ترم ۱ را گذرانده اند، می توانند اقدام به ثبت نام کنند.
تاریخ برگزاری جلسه اول ترم دوم: 
۲۷ آبان
🔴 اگر شخصی ترم ۱ را نگذرانده است و تقاضای شرکت در ترم دوم را دارد، می تواند با «تعیین سطح» وارد ترم دوم شود.
___________________________________________________________________
آدرس: فرهنگسرای نجوم شیراز، پارک معلم، میدان معلم
شماره تماس: ۳۶۳۱۲۰۵۰
تلگرام:
@FNojom_Shiraz
Instagram: 
Farhangsaraynojum

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۷:۱۲
فرهنگ آرمانی